mandag 13. februar 2017

Tid for opprydding

Etter det ekstraordinære allmøte vi hadde i februar, viste det seg at det var behov for en større opprydning enn vi trodde.

I januar satt vi en rekord vi kunne klart oss uten, i media-omtale.
Det ble da skrevet om fordeling av penger fra et fond, som skulle gå til ferie for fem fattige familier.
Tre av de som fikk tildelt penger satt i styret i Fattighuset.
Vår media-ansvarlige, Sverre Rusten har offentlig beklaget det som skjedde flere ganger, og Fattighuset tar selvkritikk av hendelsen.
Når det er sagt, så gikk pengene til fattige familier.

Fattighuset er styrt av "vedtekter" (link) fattet av medlemmene til Fattighuset siden huset ble dannet, og alle som er medlemmer har stemmerett. På det ekstraordinære allmøtet i februar, var det kun en sak som skulle behandles, og det var "har styret fremdeles tillit". Når det skjer noe slikt som dette, tar vi det svært alvorlig. Det er en selvfølge at dette skulle tas opp på et allmøte.

Vi hadde et langt allmøte, med mange bra innspill. 
Enden på allmøte var, at tre av styrets medlemmer ikke hadde tillit.

Styret vårt som vanligvis består av syv personer, ble redusert til fire personer.
Fordi vi har ordinært valg i mars, ble allmøte enige om at de fire gjensittende styremedlemmer, blir sittende uten supplering fram til neste valg. Vi har tro på at disse fire klarer å styre skuta stødig fram til mars.



 Jerry, sitter i styret og er bl.a sponsoransvarlig.


...og så startet ryddejobbing, og endring av interne rutiner.

Det har vært mange og lange dager for flere på Huset. Alle rutiner blir nøye gjennomgått. Det blir laget rutiner for mottak av f.eks gavekort, gaver, kontanter, utlevering av gaver, kassadagbok, månedlig telling av safen, og mye mer i samarbeid med revisor og regnskapsfører. Laila Hox og Anne-Beth Bø fra BDT Viken regnskapsbyrå (link). er vårt faste regnskapsbyrå, og har vært til uvurderlig hjelp i opprydningsarbeidet. 

Vi sørger for at det ikke lenger skal være mulig å gjøre lignende feil som har blitt omtalt.
Alle skal føle seg trygge på at alle donasjer som blir gitt til Fattighuset, blir tatt godt i mot, og fordelt riktig og rettferdig.
Vi er takknemlige for donasjoner og avhengige av donasjoner for å kunne drive Fattighuset og fortsette med jobben vi gjør.

Det er ikke til å komme fra at vi har fått store problemer.
Det er langt færre som ringer oss for å donere, mange er kritiske, og vi jobber svært hardt for å gjenninvinne tilliten til våre brukere og givere.




Benedicte sitter i styret, og er bl.a bilansvarlig


Ikke så vondt at det ikke er godt for noe.
Selv om vi helst hadde sett at vi ikke kom i en situasjon hvor det var noe negativt å skrive om oss, så har vi måttet ta fatt på en viktig og nødvendig opprydnings-fase.

Fra nå og framover, skal vi fortsette å gjøre det vi alltid har gjort. Å hjelpe brukerne våre.

Vi er takknmelige for alle dere som har valgt å stole på oss, og latt oss få muligheten til å rydde opp.
Fattighuset, med alle frivillige som jobber her, skal fortsette jobben vi gjør, og håper å gjøre oss fortjent til å få den tilliten vi har hatt hos dere alle tidligere.

Dersom du har et ønske om å vite mer om endringer av rutiner og tryggende tiltak som blir gjort hos oss, ta gjerne kontakt med oss eller kom innom på en kopp kaffe.




Sverre Rusten er vår nye styreleder og bl.a media-ansvarlig


Det nye styret består av fire personer, som har fordelt de ulike arbeidsoppgavene seg i mellom. 
Sverre Rusten er styreleder, og fortsetter som media-ansvarlig, samt med andre arbeidsoppgaver. 


Vi ønsker dere alle en god mandag 
og en fin uke. 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar